۱۰ مسئله در مورد سلامت سالمندان

مسن‌تر شدن می‌تواند ترسناک به نظر برسد – موهای خاکستری، چین و چروک، فراموش کردن جایی که اتومبیل را پارک کرده‌اید. گذشته از این، پیر شدن می‌تواند مشکلات سلامتی منحصر به فردی را به همراه داشته باشد. با این که سالمندان ۱۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند – و به سرعت تا سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد افزایش می‌یابد – مهم است که چالش‌های پیش روی مردم را درک کنیم، و تشخیص دهیم که اقداماتی پیشگیرانه وجود دارند که می‌توانند خود (یا یک فرد را دوست داشته باشند)در مسیری به سن سالم.

۱. شرایط سلامتی مزمن
براساس گزارش شورای ملی پیری، حدود ۹۲ درصد از سالمندان حداقل یک بیماری مزمن دارند و ۷۷ درصد حداقل دو نفر دارند. بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان و دیابت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مزمن سلامت هستند که هر ساله دو سوم تلفات را موجب می‌شوند. مرکز ملی پیش‌گیری و درمان بیماری مزمن، جلسه را با پزشک برای معاینه سالانه، حفظ رژیم غذایی سالم و حفظ یک روتین ورزشی برای کمک به مدیریت و جلوگیری از بیماری‌های مزمن توصیه می‌کند. چاقی یک مشکل رو به رشد در میان بزرگسالان مسن‌تر و درگیر شدن در این رفتارهای سبک زندگی می‌تواند به کاهش چاقی و بیماری‌های مزمن مرتبط با آن کمک کند.

۲. سلامت شناختی
سلامت شناختی روی توانایی فرد برای فکر کردن، یادگیری و به خاطر سپردن، متمرکز است. رایج‌ترین مساله سلامت شناختی که افراد مسن با آن روبرو هستند، زوال عقل، از دست دادن آن کارکرده‌ای شناختی است. تقریبا ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند – عددی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به سه برابر برسد. متداول‌ترین نوع جنون، بیماری آلزایمر با پنج میلیون نفر بالای ۶۵ سال است که از این بیماری در آمریکا رنج می‌برند. براساس گزارش موسسه ملی پیری، بیماری‌های مزمن دیگر و بیماری‌ها خطر توسعه جنون، مانند سو مصرف مواد، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، HIV و سیگار را افزایش می‌دهد. در حالی که هیچ درمانی برای جنون وجود ندارد، پزشکان می‌توانند یک برنامه درمانی و دارو برای مدیریت این بیماری تجویز کنند.

۳. سلامت روانی
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۵ درصد از بزرگسالان بالای ۶۰ سال از اختلال ذهنی رنج می‌برند. اختلال ذهنی عمومی در میان سالمندان افسردگی است که در ۷ درصد از جمعیت سالمندان رخ می‌دهد. متاسفانه، این اختلال روانی غالبا “underdiagnosed” و “undertreated” است. بزرگسالان مسن‌تر، بیش از ۱۸ درصد از آمار خودکشی را در آمریکا به حساب می‌آورند. از آنجا که افسردگی می‌تواند یک عارضه جانبی از بیماری‌های مزمن باشد، مدیریت آن شرایط کمک می‌کند. علاوه بر این، ترویج سبک زندگی سالم مثل بهبود شرایط زندگی و حمایت اجتماعی از خانواده، دوستان یا گروه‌های حمایتی می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

۴. آسیب فیزیکی
هر ۱۵ ثانیه یک بزرگ‌سال قدیمی برای سقوط در اتاق اورژانس پذیرفته شده‌است. یک مقام ارشد هر ۲۹ دقیقه از سقوط می‌میرد و باعث زخمی شدن افراد مسن می‌شود. از آنجا که سالخوردگی باعث کوچک شدن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها برای از دست دادن قدرت و انعطاف‌پذیری می‌شود، سالمندان بیشتر مستعد از دست دادن تعادل خود، کبودی و شکست استخوان هستند. دو بیماری که در ضعف ضعف قرار دارند، پوکی استخوان و آرتروز هستند. با این حال، سقوط اجتناب‌ناپذیر نیست. در بسیاری از موارد، آن‌ها می‌توانند از طریق آموزش، افزایش فعالیت فیزیکی و تغییرات عملی در خانه جلوگیری کنند.

۵. اچ آی وی / ایدز و دیگر بیماری‌های مقاربتی
در سال ۲۰۱۳، مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC)دریافتند که ۲۱ درصد از موارد ایدز در سالمندان بیش از ۵۰ سال در آمریکا رخ داده‌است و ۳۷ درصد مرگ و میر در همان سال در طی ۵۵ سال در میان مردم بوده‌است. در حالی که نیازهای جنسی و توانایی ممکن است به عنوان سن افراد تغییر کند، میل جنسی به طور کامل ناپدید نمی‌شود. افراد مسن بعید است از کاندوم استفاده کنند، که وقتی با سیستم ایمنی ضعیف ترکیب می‌شوند، افراد مسن را بیشتر مستعد ابتلا به HIV می‌سازد. تشخیص دیرهنگام اچ آی وی در میان بزرگسالان مسن شایع است چون علائم اچ آی وی بسیار شبیه به سن نرمال هستند و درمان و جلوگیری از آسیب به سیستم ایمنی را دشوارتر می‌کنند.

۶. سو تغذیه
سو تغذیه در بزرگسالان مسن‌تر نسبت به سن ۶۵ سالگی اغلب دشوار است و می‌تواند منجر به دیگر مشکلات سلامتی، مانند سیستم ایمنی ضعیف و ضعف عضلانی شود. دلایل سو تغذیه می‌تواند از مشکلات سلامتی دیگر ناشی شود (سالمندان که از جنون رنج می‌برند)، افسردگی، اعتیاد به الکل، محدودیت‌های غذایی، کاهش ارتباط اجتماعی و درآمد محدود. توجه به تغییرات کوچک در رژیم غذایی، از جمله افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف چربی و نمک اشباع‌شده، می‌تواند به مسائل غذایی در افراد مسن کمک کند. خدمات غذایی در دسترس بزرگسالان مسن‌تر هستند که استطاعت خرید غذا را ندارند یا در تهیه غذا مشکل دارند.

۷. اختلالات حسی
اختلالات حسی مانند بینایی و شنوایی، برای آمریکایی‌های مسن بالای ۷۰ سال بسیار رایج هستند. طبق گزارش CDC، یکی از شش بزرگ‌سال مسن‌تر، یک اختلال بینایی دارد و یکی از آن‌ها اختلال شنوایی دارد. خوشبختانه، هر دوی این مسایل به راحتی با کمک such مانند عینک و یا سمعک قابل‌درمان هستند. فن‌آوری‌های جدید در حال افزایش ارزیابی از دست دادن شنوایی و فقدان کمک‌های شنوایی هستند.

۸. سلامت دهانی
اغلب نادیده گرفته شدن، سلامت شفاهی یکی از مهم‌ترین مسائل برای افراد مسن می‌باشد. بخش درمان دهانی CDC نشان داد که حدود ۲۵ درصد بزرگسالان بالای ۶۵ سال دندان‌های طبیعی خود را ندارند. مشکلاتی نظیر حفره‌ها و پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به مشکل حفظ رژیم غذایی سالم، عزت‌نفس پایین و دیگر شرایط سلامتی شود. بیماری‌های دهانی مربوط به بزرگسالان مسن‌تر، دهان خشک، بیماری لثه و سرطان دهان هستند. این شرایط را می توان با ایجاد چک آپ معمولی از دندان‌پزشکی به کار برد یا از آن جلوگیری کرد. با این حال، برای سالمندان بسیار دشوار است که به دلیل از دست دادن بیمه دندان‌پزشکی بعد از بازنشستگی و یا زیان‌های اقتصادی، به آن دسترسی داشته باشند.

۹. سو مصرف مواد
مصرف مواد، نوعا الکل یا مواد مرتبط با مواد مخدر، در میان سالمندان شایع‌تر است تا تحقق آن. براساس گزارش شورای ملی پیری، انتظار می‌رود شمار بزرگسالان مسن‌تر با مشکلات مصرف مواد مخدر تا سال ۲۰۲۰ به ۵ میلیون نفر افزایش یابد. از آنجا که بسیاری از افراد با افراد مسن استفاده نمی‌کنند، اغلب نادیده گرفته می‌شوند و در معاینات پزشکی از دست می‌روند. علاوه بر این، اغلب بزرگسالان مسن‌تر، اغلب تجویز می‌شوند که برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده شود. موسسه ملی مواد مخدر کشف می‌کند که مصرف مواد به طور معمول از یک فرد مبتلا به کمبود ذهنی رنج می‌برد و یا به دلیل ناتوانی آن‌ها در پرداخت هزینه خود، داروی بیمار دیگری تجویز می‌کند.

۱۰. کنترل Bladder و یبوست
یبوست و یبوست هر دو در حال پیری هستند و می‌توانند کیفیت زندگی افراد مسن‌تر را تحت‌تاثیر قرار دهند. علاوه بر تغییرات مربوط به سن، این ممکن است یک اثر جانبی از موضوعات قبلی ذکر شده در بالا باشد، مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل و رنج بردن از شرایط سلامتی مزمن. کلینیک مایو به دنبال حفظ وزن سالم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای جلوگیری از این مشکلات سلامت سالمندان است. درمان‌های پزشکی موثر اغلب وجود دارند و بزرگسالان مسن‌تر نباید برای بحث با پزشک خود خجالت‌زده شوند.