وقتی صحبت از COVID-19 می شود، بیماری ناشی از کروناویروس جدید، افراد مسن به ویژه در برابر بیماری های شدید آسیب پذیر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر، به‌ویژه آن‌هایی که از قبل شرایط پزشکی، به‌ویژه بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، دیابت یا سرطان دارند، بیشتر از سایر گروه‌های سنی به عفونت شدید و حتی کشنده کرونا مبتلا می‌شوند.

مراقب خودتان باشید

اول و مهمتر از همه، به عنوان یک مراقب، باید تمام اقدامات احتیاطی را که می توانید انجام دهید تا خودتان به این بیماری مبتلا نشوید. در اینجا اصول اولیه وجود دارد:

  • قبل و بعد از مراقبت، تهیه غذا، استفاده از حمام، یا دست زدن به سطوح در اماکن عمومی دست‌های خود را به طور مکرر حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
  • از شلوغی پرهیز کنید و اگر سرفه یا عطسه می کنید، این کار را در قسمت خم آرنج یا دستمال یکبار مصرف انجام دهید.
  • دست های خود را از صورت خود دور نگه دارید.
  • سطوحی که اغلب در خانه خود لمس می شوند، از جمله وسایل حرکتی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده توسط عزیزانتان، مانند واکر، عصا و نرده ها را اغلب تمیز کنید.

فاصله گذاری فیزیکی اما نه انزوای اجتماعی را تمرین کنید

یکی از راه‌های مهم برای کاهش خطر ابتلای اعضای بزرگ‌تر خانواده به کووید-۱۹، محدود کردن ملاقات‌های حضوری است. اما این ممکن است برای افراد مسن که وقت گذراندن با دوستان و اعضای خانواده را دوست دارند سخت باشد.

ارباجه می‌گوید: «فاصله‌گذاری فیزیکی لزوماً به معنای انزوا یا تنهایی نیست. ما باید افراد مسن را ایمن نگه داریم، اما همچنین به خاطر داشته باشیم که انزوای اجتماعی می تواند تأثیر منفی بر ایمنی و سلامت روان سالمندان داشته باشد.

او خاطرنشان می کند که از نظر ارتباطات اجتماعی، سالمندان باید تشویق شوند تا فراتر از دایره معمول دوستان و خانواده خود فکر کنند. آرباجه می‌گوید: «سلام به حامل پست یا بررسی همسایه‌های نزدیک می‌تواند به احساس ارتباط بیافزاید.»

از آنجایی که بسیاری از عبادتگاه ها درهای خود را تا رفع بیماری همه گیر بسته اند، ممکن است اجتماعات، به ویژه افراد مسن تر، احساس بریده شدن کنند. ارباجه می گوید: «اجتماعات مذهبی اغلب بخش بزرگی از زندگی اجتماعی افراد مسن را تشکیل می دهند. مراقبان ممکن است به عزیزان خود کمک کنند تا به خدمات آنلاین و دسترسی به آرامش معنوی و حمایت دسترسی پیدا کند.

فناوری برای در ارتباط ماندن

برای کمک به بزرگسالان مسن تر احساس مشارکت، هدفمند و کمتر تنها در طول همه گیری:

  • به آنها نشان دهید که چگونه با استفاده از تلفن های هوشمند، لپ تاپ یا تبلت با دیگران چت تصویری کنند.
  • از برنامه‌های موجود در این دستگاه‌ها برای ارائه شرح‌ها برای بزرگسالانی که مشکلات شنوایی دارند استفاده کنید.
  • دوستان و خانواده خود را در خارج از خانه تشویق کنید تا با تلفن، یادداشت بنویسند یا کارت بفرستند تا روحیه افراد مورد علاقه خود را تقویت کنند.

بزرگان را درگیر کنید

ارباجه توصیه می‌کند که به افراد مسن خانه‌دار پروژه‌ای بدهید که بتوانند روی آن کار کنند. «به مرور و سازماندهی عکس‌های قدیمی و یادگاری‌ها با هم فکر کنید و از داستان‌ها و خاطرات خوشی که الهام می‌گیرند لذت ببرید. این می تواند زمان خوبی برای یک سالمند باشد تا پختن یک دستور غذای مورد علاقه خانواده را نشان دهد یا آهنگ ها یا فیلم های مورد علاقه خود را با سایر افراد خانواده به اشتراک بگذارد.

خطر عفونت COVID-19 را به حداقل برسانید

ویزیت های غیر ضروری پزشک را به تعویق بیندازید. اگر یک فرد مسن تحت مراقبت شما احساس خوبی دارد، به او کمک کنید تا اقدامات انتخابی، معاینات سالانه و سایر ملاقات‌های غیر ضروری پزشک را به تعویق بیندازند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد مسن، به ویژه آنهایی که با بیماری مزمن زندگی می کنند، روابط مهمی با مراقبان خود دارند. برای کمک به آنها در ارتباط ماندن، از مطب پزشکان خود بپرسید که آیا پزشکی از راه دور ارائه می دهند ، که به پزشکان و بیماران امکان می دهد از طریق ویدئو، ایمیل یا وسایل دیگر به جای حضوری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

از سفر بپرهیزید. سالمندان باید سفرهای غیرضروری، به ویژه سفرهای دریایی یا سفرهایی با برنامه های سفری که آنها را در معرض شلوغی قرار می دهد، به تعویق بیندازند.

در مورد یک برنامه تصمیم بگیرید

اگر می توانید، یکی از اعضای بزرگتر خانواده خود را در بحث در مورد چگونگی مدیریت وقفه های روتین و اینکه اگر او (یا فرد دیگری از خانواده شما) بیمار شود، چه اتفاقی می افتد، مشارکت دهید. صحبت کردن زودتر از موعد به عنوان یک خانواده می تواند استرس را کاهش دهد و به همه کمک کند احساس مشارکت و آمادگی بیشتری داشته باشند.

یک مخاطب اضطراری را انتخاب کنید. اگر شما مراقب اصلی هستید، فردی را در نزدیکی خود تعیین کنید که اگر خودتان مریض شدید، بتوانید برای مراقبت از اعضای سالمند خانواده خود به او اعتماد کنید.

انبار کنید. یک تا سه ماه دارو و حداقل دو هفته غذا، داروهای بدون نسخه، لوازم حیوانات خانگی و سایر موارد ضروری جمع آوری کنید. دریابید که کدام خدمات تحویل در منطقه شما موجود است.

علائم یا قرار گرفتن در معرض؟ از قبل تماس بگیرید

اگر شما یا عزیزانتان متوجه شدید که ممکن است در معرض فردی مبتلا به کووید-۱۹ قرار گرفته باشید یا اگر فردی در خانواده شما علائمی مانند سرفه، تب یا تنگی نفس داشته باشد، با پزشک خانواده، خط کمک پرستار یا مرکز مراقبت فوری تماس بگیرید.