آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر یک اختلال ذهنی برگشت‌ناپذیر و پیشرونده است که به کندی حافظه و مهارت‌های تفکر را از بین می‌برد و در نهایت توانایی انجام ساده‌ترین وظایف را داراست. در اغلب افراد مبتلا به آلزایمر، علائم اولیه در اواسط دهه ۶۰ دیده می‌شوند. برآوردها متفاوت است، اما متخصصان می‌گویند که بیش از ۵.۵ میلیون آمریکایی، که بیشتر آن‌ها ۶۵ سال یا بیشتر سن دارند، ممکن است دچار جنون ناشی از آلزایمر باشند.
بیماری آلزایمر در حال حاضر به عنوان ششمین علت مرگ در ایالات‌متحده رتبه‌بندی شده‌است، اما برآورده‌ای اخیر نشان می‌دهد که این اختلال ممکن است رتبه سوم، درست پشت بیماری قلبی و سرطان، به عنوان علت مرگ برای افراد مسن‌تر را نشان دهد.
آلزایمر یکی از شایع‌ترین علل جنون در میان بزرگسالان مسن‌تر است. Dementia از دست دادن کارکرد شناختی، به خاطر سپردن، و توانایی‌های رفتاری و رفتاری تا حدی است که با زندگی روزمره فرد تداخل می‌کند. در نهایت، وقتی فرد باید به طور کامل به دیگران برای فعالیت‌های اساسی زندگی روزمره به طور کامل به دیگران وابسته باشد، Dementia در شدت از کم‌ترین مرحله عمل می‌کند.
دلایل جنون می‌تواند بسته به انواع تغییرات مغزی که ممکن است رخ دهد، متفاوت باشد. اختلالات دیگر شامل انتقال جنون بدن، اختلالات frontotemporal و جنون عروقی است. متداول است که افراد دچار زوال عقل مختلط شوند – ترکیبی از دو یا چند نوع جنون. برای مثال، برخی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و جنون عروقی هستند.
بیماری آلزایمر به نام دکتر Alois Alzheimer نامگذاری شده‌است. در ۱۹۰۶ دکتر آلزایمر متوجه تغییراتی در بافت مغز زنی شد که براثر بیماری ذهنی غیرعادی مرده‌است. علائم او شامل از دست رفتن حافظه، مشکلات زبانی، و رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی بودند. پس از مرگش، او مغز خود را معاینه کرد و تعداد زیادی از دسته‌های غیر عادی (که اکنون amyloid نامیده می‌شود)و دسته‌های درهم‌تنیده از فیبرها (که اکنون neurofibrillary نامیده می‌شود)یا تاو و tangles)پیدا کرد.
این لوح‌ها و پیچک‌هایی که در مغز وجود دارند، هنوز هم برخی از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند. ویژگی دیگر از دست دادن ارتباط بین سلول‌های عصبی (نورون‌ها)در مغز است. نورون‌ها پیغام‌هایی را بین بخش‌های مختلف مغز ارسال می‌کنند و از مغز به ماهیچه‌ها و اندام‌ها در بدن منتقل می‌شوند

تغییرات در مغز

دانشمندان به کشف تغییرات مغزی پیچیده که در آغاز و پیشرفت بیماری آلزایمر دست دارند، ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد که تغییرات در مغز ممکن است یک دهه یا بیشتر قبل از ظهور حافظه و دیگر مشکلات شناختی آغاز شود. در طی این مرحله بالینی بیماری آلزایمر، به نظر می‌رسد که افراد بدون علامت هستند، اما تغییرات سمی در مغز رخ می‌دهند. رسوبات غیر نرمال پروتئین‌ها با plaques amyloid و تاو در سراسر مغز تشکیل شده‌است. نورون‌های سالم عملکرد را متوقف می‌کنند و ارتباط با نورون‌های دیگر را از دست می‌دهند و می‌میرند. بسیاری دیگر از تغییرات مغزی پیچیده دیگر، در آلزایمر، نقش دارند.
در ابتدا به نظر می‌رسد که آسیب در هیپوکامپ و قشر مخ، قسمت‌هایی از مغز که در شکل‌دهی خاطرات ضروری هستند، رخ می‌دهد. وقتی نورون‌ها بیش از حد می‌میرند، بخش‌های دیگر مغز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و شروع به کوچک شدن می‌کنند. در مرحله نهایی آلزایمر، آسیب گسترده است و بافت مغز به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

نشانه‌ها

مشکلات حافظه معمولا یکی از اولین نشانه‌های اختلال شناختی مربوط به بیماری آلزایمر هستند. برخی افراد دارای مشکلات حافظه شرایطی به نام اختلال شناختی خفیف (MCI)دارند. در MCI، مردم نسبت به سن خود مشکلات حافظه بیشتری دارند، اما علائم آن‌ها در زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد نمی‌کند. مشکلات و مشکلات جنبش با حس بویایی نیز مرتبط با MCI بوده‌است. افراد سالمند با MCI در معرض خطر بیشتری برای رشد آلزایمر قرار دارند، اما همه آن‌ها این کار را نمی‌کنند. برخی حتی ممکن است به شناخت طبیعی باز گردند.
اولین نشانه‌های آلزایمر از فرد به فرد دیگر متفاوت است. برای بسیاری، کاهش در جنبه‌های غیر حافظه، مانند پیدا کردن کلمه، مسایل بینایی / ادراک سه‌بعدی، و اختلال در استدلال یا داوری، ممکن است به مراحل بسیار اولیه بیماری آلزایمر اشاره کند. محققان در حال مطالعه فعالیت‌های زیستی (نشانه‌های زیستی بیماری یافت‌شده در تصاویر مغزی، مایع مغزی – نخاعی و خون)برای تشخیص تغییرات اولیه در مغز افراد با MCI و به طور شناختی افراد عادی هستند که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای آلزایمر قرار بگیرند. مطالعات نشان می‌دهند که چنین تشخیص زودهنگام ممکن است، اما قبل از این که این تکنیک‌ها به طور معمول برای تشخیص بیماری آلزایمر در عمل پزشکی روزمره مورد استفاده قرار گیرند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بیماری آلزایمر خفیف

همانطور که بیماری آلزایمر پیش می‌رود، افراد از دست دادن حافظه بیشتر و مشکلات شناختی دیگر تجربه می‌کنند. مشکلات می‌تواند شامل پرسه زدن و گم شدن، مشکل حمل پول و پرداخت صورتحساب، تکرار سوالات، طول عمر بیشتر برای تکمیل وظایف عادی روزمره، و تغییر شخصیت و رفتار باشد. معمولا در این مرحله افراد تشخیص داده می‌شوند.

بیماری آلزایمر متوسط

در این مرحله، آسیب در بخش‌هایی از مغز رخ می‌دهد که زبان، استدلال، پردازش حسی و تفکر آگاهانه را کنترل می‌کنند. فقدان حافظه و گیجی بدتر می‌شود و افراد مشکلاتی دارند که خانواده و دوستان را تشخیص می‌دهند. آن‌ها ممکن است قادر به یادگیری چیزهای جدید نباشند، کاره‌ای multistep مانند لباس پوشیدن یا کنار آمدن با وضعیت‌های جدید را انجام دهند. به علاوه، افراد در این مرحله ممکن است دچار توهم، هذیان و سوظن شوند و ممکن است به طور آنی رفتار کنند.

بیماری آلزایمر شدید

در نهایت، plaques و tangles در سراسر مغز گسترش پیدا کردند و بافت مغز به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد. افرادی که مبتلا به آلزایمر شدید نیستند، نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و به طور کامل به دیگران برای درمان خود وابسته باشند. نزدیک به آخر، فرد ممکن است بیشتر یا بیشتر اوقات وقتی که بدن بسته می‌شود، خوابیده باشد.

چه چیزی موجب بیماری آلزایمر می‌شود؟

دانشمندان هنوز به طور کامل علت بیماری آلزایمر را در بیشتر مردم درک نمی‌کنند. در افراد مبتلا به آلزایمر زودهنگام، جهش ژنتیکی می‌تواند علت باشد. آلزایمر زودهنگام از مجموعه پیچیده‌ای از تغییرات مغزی ناشی می‌شود که در طول چند دهه رخ می‌دهد. این علل احتمالا شامل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی است. اهمیت هر یک از این عوامل در افزایش یا کاهش خطر گسترش آلزایمر می‌تواند متفاوت از فرد.

اصول آلزایمر

دانشمندان در حال انجام مطالعات برای یادگیری بیشتر در مورد plaques، tangles، و دیگر ویژگی‌های زیستی بیماری آلزایمر هستند. پیشرفت‌ها در روش‌های تصویربرداری مغزی به محققان اجازه می‌دهد تا رشد و گسترش of غیر عادی و پروتیین‌ها را در مغز زنده و نیز تغییرات در ساختار و عملکرد مغز مشاهده کنند. همچنین دانشمندان در حال بررسی اولین مراحل فرآیند بیماری با مطالعه تغییرات در مغز و مایعات بدن هستند که می‌توانند سال‌ها قبل از ظهور علایم آلزایمر تشخیص داده شوند. یافته‌های این مطالعات به درک علل آلزایمر کمک خواهد کرد و تشخیص را آسان‌تر
یکی از اسرار بزرگ این بیماری آلزایمر این است که چرا این بیماری تا حد زیادی بزرگسالان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات درباره پیری مغز در حال بررسی این سوال است. به عنوان مثال، دانشمندان در حال یادگیری این هستند که چگونه تغییرات مربوط به سن در مغز ممکن است به نورون‌ها آسیب رسانده و بر انواع دیگر سلول‌های مغزی تاثیر بگذارند تا به آسیب آلزایمر کمک کنند. این تغییرات مربوط به سن عبارتند از لاغر شدن (کم شدن)بخش‌های خاصی از مغز، التهاب، آسیب عروقی، تولید مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد، و اختلال عملکرد میتوکندری (از بین رفتن تولید انرژی در یک سلول).

ژنتیک

اغلب افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، شکل ابتدایی این بیماری را دارند که در آن نشانه‌ها در اواسط دهه ۶۰ دیده می‌شوند. محققان یک ژن خاص پیدا نکرده اند که به طور مستقیم منجر به آلزایمر زودهنگام می‌شود. با این حال، داشتن یک شکل از ژن apolipoprotein E (APOE)ریسک یک فرد را افزایش می‌دهد. این ژن چندین شکل دارد. یکی از آن‌ها، APOE ε ۴، خطر توسعه این بیماری را افزایش می‌دهد و هم چنین با پیری زودرس بیماری مرتبط است. با این حال، حمل چهار شکل ژن به این معنا نیست که فرد قطعا بیماری آلزایمر را توسعه خواهد داد و برخی از افراد مبتلا به no ε ۴ نیز ممکن است این بیماری را توسعه دهند
همچنین، دانشمندان تعدادی از مناطق مورد علاقه را در ژنوم شناسایی کرده‌اند (یک مجموعه کامل از DNA)که ممکن است ریسک یک فرد برای آلزایمر زودهنگام تا درجات مختلف را افزایش دهد.
بیماری آلزایمر زودهنگام بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی فرد رخ می‌دهد و کم‌تر از ۱۰ درصد از افراد مبتلا به آلزایمر را نشان می‌دهد. برخی موارد ناشی از تغییر ارثی در یکی از سه ژن است که به نوعی به عنوان بیماری آلزایمر زودهنگام در ابتدا و یا FAD شناخته می‌شود. برای دیگران تحقیق نشان می‌دهد که ممکن است یک جز ژنتیکی مرتبط با عوامل دیگری غیر از این سه ژن وجود داشته باشد
بیشتر افرادی که مبتلا به سندرم داون هستند، آلزایمر را گسترش می‌دهند. این ممکن است به این دلیل باشد که افراد مبتلا به سندرم داون، یک کپی اضافی از کروموزوم ۲۱ دارند، که حاوی ژن است که amyloid مضر را تولید می‌کند.

عوامل سلامتی، محیطی، و سبک زندگی

تحقیقات نشان می‌دهند که یک میزبان از عوامل فراتر از ژنتیک می‌تواند در توسعه و مسیر بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. برای مثال، در رابطه بین زوال شناختی و بیماری‌های عروقی مانند بیماری قلبی، سکته، فشار خون بالا و نیز شرایط متابولیک مانند دیابت و چاقی، مقدار زیادی مورد توجه وجود دارد. تحقیقات در حال حاضر به ما کمک می‌کند بفهمیم که آیا و چگونه کاهش عوامل خطر برای این شرایط ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهد.
یک رژیم غذایی مغذی، فعالیت فیزیکی، تعامل اجتماعی، و فعالیت‌های محرک ذهنی همگی با کمک به افراد سالم در سن بالا همراه بوده‌اند. این عوامل ممکن است به کاهش ریسک کاهش شناختی و بیماری آلزایمر کمک کنند. آزمایش‌ها بالینی برخی از این احتمالات را امتحان می‌کنند.

تشخیص بیماری آلزایمر

پزشکان از چندین روش و ابزار برای کمک به تعیین اینکه آیا فردی که دارای مشکلات حافظه است، ممکن است دچار زوال عقل “آلزایمر” شود یا “ممکن است جنون آلزایمر” (هیچ دلیل دیگری برای زوال عقل پیدا شود)استفاده می‌کنند.

برای تشخیص بیماری آلزایمر، پزشکان می‌توانند:

* از فرد و یک عضو خانواده و یا دوستان درباره سلامت کلی، استفاده از تجویز دارو و دارو، رژیم غذایی، مشکلات پزشکی گذشته، توانایی انجام فعالیت‌های روزانه و تغییر رفتار و شخصیت بپرسید
* انجام آزمون‌های حافظه، حل مساله، توجه، شمارش و زبان
* انجام آزمایش‌ها استاندارد پزشکی مانند تست‌های خون و ادرار، شناسایی علل ممکن این مشکل

انجام اسکن مغزی، مانند پرتونگاری محاسبه‌شده (CT)، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، یا پرتونگاری انتشار پوزیترون (PET)که علل احتمالی دیگر نشانه‌ها را مشخص می‌کنند.
این تست‌ها ممکن است برای دادن اطلاعات پزشک در مورد این که چگونه حافظه فرد و دیگر کارکرده‌ای شناختی در طول زمان در حال تغییر هستند، تکرار شود
بیماری آلزایمر می‌تواند به طور حتم تنها پس از مرگ، با پیوند دادن اقدامات بالینی با معاینه بافت مغز در کالبد شکافی تشخیص داده شود.
افراد با حافظه و نگرانی‌های فکری باید با پزشک خود صحبت کنند تا بفهمند آیا علائم آن‌ها به علت آلزایمر یا علت دیگری مثل سکته، تومور، پارکینسون، اختلالات خواب، عوارض جانبی دارو، عفونت، یا زوال عقل non است. برخی از این شرایط قابل treatable و احتمالا قابل‌بازگشت هستند.
اگر تشخیص بیماری آلزایمر باشد، آغاز درمان زودهنگام در فرآیند بیماری ممکن است به حفظ عملکرد روزانه برای مدتی کمک کند، حتی اگر فرآیند بیماری اساسی را نمی توان متوقف و یا معکوس کرد. تشخیص زودهنگام همچنین به خانواده‌ها کمک می‌کند تا برای آینده برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها می‌توانند از مسائل مالی و قانونی، پرداختن به مسائل ایمنی بالقوه، آگاهی از ترتیبات زندگی و توسعه شبکه‌های حمایتی، مراقبت کنند.
علاوه بر این، تشخیص زودهنگام به مردم فرصت‌های بیشتری برای شرکت در آزمایش‌های بالینی می‌دهد که درمان‌های جدید ممکن برای بیماری آلزایمر یا دیگر مطالعات تحقیقاتی را آزمایش می‌کنند.

درمان بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر پیچیده است، و بعید به نظر می‌رسد که هر گونه مداخله مواد مخدر یا دیگر مداخلات با موفقیت آن را درمان کند. رویکردهای فعلی بر کمک به مردم برای حفظ عملکرد ذهنی، مدیریت علایم رفتاری، و آهسته کردن مشکلات خاص مانند از دست رفتن حافظه متمرکز هستند. محققان امیدوارند که درمان‌های پزشکی، مولکولی، و سلولی ویژه‌ای را هدف قرار دهند تا علت اصلی این بیماری متوقف یا جلوگیری شود.

حفظ وظیفه ذهنی

داروهای چندی توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)برای درمان علائم آلزایمر تایید شده‌است. Donepezil (Aricept)، rivastigmine (Exelon)، و galantamine (Razadyne)برای درمان ملایم برای آلزایمر متوسط استفاده می‌شوند (donepezil می‌تواند برای آلزایمر خفیف استفاده شود). Memantine (Namenda ®)، patch ®، و Namzaric ® (ترکیبی از ممانتین و donepezil)برای درمان بیماری آلزایمر متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها با تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی، مواد شیمیایی که پیام‌ها بین نورون‌ها را منتقل می‌کنند کار می‌کنند. آن‌ها ممکن است به کاهش علایم و کمک به مشکلات رفتاری خاص کمک کنند. با این حال، این داروها فرآیند بیماری اساسی را تغییر نمی‌دهند. آن‌ها برای برخی موثر هستند اما نه همه مردم، و تنها ممکن است به مدت محدودی کمک کنند.

مدیریت رفتار

علایم رفتاری متداول آلزایمر شامل بی‌خوابی، سرگردانی، اضطراب، اضطراب و پرخاش است. دانشمندان در حال یادگیری این هستند که چرا این نشانه‌ها رخ می‌دهند و درمان‌های جدید مواد مخدر و غیر دارویی را مطالعه می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که درمان علائم رفتاری می‌تواند افراد مبتلا به آلزایمر را راحت‌تر کند و چیزهای را برای مراقبین

گشتن به دنبال درمان جدید

تحقیقات آلزایمر تا حدی توسعه یافته‌اند که در آن دانشمندان در حال بررسی راه‌هایی برای تاخیر یا جلوگیری از این بیماری و نیز درمان علائم آن هستند. در ادامه آزمایش‌ها بالینی که توسط NIA پشتیبانی شد دانشمندان در حال توسعه و آزمایش چندین مداخله احتمالی هستند. تحت این مطالعه درمان‌های دارویی با هدف انواعی از اهداف، از جمله پروتیین بتا، پروتیین cerebrovascular، از دست دادن سیناپس‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص مثل فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی، آموزش شناختی و ترکیبات این رویکردها استفاده می‌شوند.

حمایت از خانواده‌ها

مراقبت از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند هزینه‌های فیزیکی، عاطفی و مالی بالایی داشته باشد. نیاز به مراقبت روزانه، تغییر در نقش خانواده، و تصمیم‌گیری در مورد قرار گرفتن در یک مرکز مراقبت می‌تواند دشوار باشد. رویکردهای مبتنی بر شواهد و برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند و محققان به دنبال راه‌هایی جدید و بهتر برای حمایت از مراقبان هستند.
آگاه شدن در مورد این بیماری، یک استراتژی بلند مدت است. برنامه‌هایی که به خانواده‌ها در مورد مراحل مختلف آلزایمر آموزش می‌دهند و درباره راه‌های مقابله با رفتارهای دشوار و دیگر چالش‌های مراقبتی که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند، کمک می‌کنند
مهارت‌های مقابله خوب، یک شبکه حمایتی قوی، و مراقبت مهلت راه‌هایی هستند که به مراقبین کمک می‌کنند استرس خود را از مراقبت از یک فرد محبوب با بیماری آلزایمر کنترل کنند. برای مثال، ماندن فیزیکی مزایای فیزیکی و عاطفی را فراهم می‌کند.
برخی از مراقبان پیدا کرده‌اند که پیوستن به گروه حمایتی حیاتی حیاتی است. این گروه‌های حمایتی به مراقبین این امکان را می‌دهند که به آن‌ها مهلت دهند، نگرانی‌های خود را بیان کنند، تجارب خود را به اشتراک بگذارند، نکات را به اشتراک بگذارند، و راحتی عاطفی را دریافت کنند. بسیاری از سازمان‌ها حامی گروه‌های حمایتی آنلاین و آنلاین هستند، از جمله گروه‌هایی برای افرادی که دارای آلزایمر زودهنگام و خانواده‌هایشان هستند.